Thursday, July 16, 2009

Novel kedua


MENJARING MIMPI ialah novel kedua aku. Plot cerita sambungan dari JANJI KITA. Aku mulai merasakan keseronokan menulis novel remaja. Aku lebih mudah mendapat idea untuk terus menulis. Dalam masa beberapa bulan saja, aku dapat menyiapkan novel ini.
Kisah remaja di pusat pengajian tinggi adalah cerita umum saja. Tapi, cara pengolahan kita kemungkinan menjadikan sesebuah cerita itu luar biasa. Penulis bebas memilih apa-apa saja tema, jalan cerita dan watak serta perwatakan.
Dalam keseronokan menulis itu, ada juga batas-batas yang perlu dijaga supaya kerja kreatif itu berjalan lancar. Contohnya tugas-tugas penting, urusan kerja hakiki, tanggungjawab sosial perlu berjalan seiring dengan penulisan kreatif tadi. Jika salah satu itu diabaikan, kemungkinan akan menganggu mood kita bila menulis...... Bila bercakap tentang keseronokan dan kenikmatan menulis amat sukar digambarkan... aku boleh berkongsi berdasarkan pengalamanku menulis sejak tahun 1973 lagi..

No comments:

Post a Comment