Thursday, September 10, 2009

berlatih main gendang...

Menghabiskan masa rehat dengan menulis dan membaca buku-buku yang baru dibeli tempoh hari. Bagi menghilangkan rasa jemu, petangnya aku mengajak anak-anakku berlatih gendang silat...mereka ada bakat...

4 comments:

  1. Hang main gendang silat apa? aku hanya tahu silat bawang aje? Masa kecik2 dulu akulah pesilat bawang yang hebat sekali di behrang. (Mengikut kata Arwah Bapaku dulu). Pantang ada kenduri kawin aku akan masuk gelanggang depan pengantin aku terus bersilat. Entah mana bunga entah mana juru aku bantai aje.Bertempek gembiralah orang yang datang menyaksikan perkahwinan itu. Rupa-rupanya rasa tak malu tu terbawa-bawa sampai ke tua. Sekarang bukan silat tapi lipat.

    ReplyDelete
  2. Aku tak taulah apa silatnya? tapi bila bermain dan mendengar lagu2 silat aku terasa 'roh'nya meresapi dalam diriku..apa yang hang alami tu juga adalah resapan dari 'roh' tersebut..mungkin datuk nenek kita dulu sudah mewasiatkan ilmu itu pada cucu-cucunya..sapa tahu? rupa2nya kita yang diwariskan peninggalan itu.. seni warisan Melayu ini perlu dipelihara dan dipertahankan..

    ReplyDelete
  3. bgusnya bunyi gendang silat yg dr.mainkan,,, x sangka????????

    ReplyDelete
  4. wa best nyer men gendang silat..nak join..hehe

    ReplyDelete