Monday, August 17, 2009

Selamat tinggal Bali...







Tanggal 10 Ogos...aku bersama Hassan berkemas untuk pulang...selama enam hari di Bali meninggalkan seribu kenangan yang sukar dilupakan. Dr. Suhaimi yang menemani kami selama kami di sana seperti dapat membaca fikiranku.. ada titik-titik kesedihan.. dia tidak banyak bicara... aku cuba membantunya pagi itu dengan mengemas ruang tamu dan di dapur... Aku susun buku-buku yang agak tidak teratur di lantai dan di atas meja studynya... sambil itu mulutku tidak diam mengingatinya supaya menjaga kesihatan dan rajin-rajinkan bergerak waktu pagi..dia akur sambil tersenyum...katanya dia akan buat apa yang aku suruh tu... dia kelihatan begitu gembira sekali apabila melihat biliknya kemas dan teratur..kemudian beliau menghadiahkan kami masing-masing senaskhah Al-Quran kecil... satu-satunya hadiah yang sungguh berharga bagiku.. kemudian kami keluar lagi..ke kedai buku....kononnya nak habiskan wang rupiah...hampir tak sedar yang kami perlu simpan untuk airport tax... aku terpaksa tukar RM untuk airport tax RP1500 (RM60) kemudian kami mencari restoran nasi padang....menunggu jam 6. petang kami berlegar-legar lagi di bandar.... selepas itu pekena teh dan berbual-bual kosong... kemudian Suhandi membawa kami ke airport Ngurah Rai, Bali... Jam 8.30 pm..kami berangkat ke Malaysia..Selamat tinggal Bali...yang meninggalkan seribu kenangan....

No comments:

Post a Comment